Skocz do zawartości

Serwis Forumprawnicze.info używa plików cookies. Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz w Polityka Prywatności. Aby usunąć tą informację naciśnij przycisk po prawej:    OK
OK

Zdjęcie

Po ilu naprawach wymiana na nowy?

niezgodność towaru wymiana na nowy naprawa gwarancyjna prawa konsumenckie

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie
#1 Arnold21
Arnold21
  • Użytkownik
  • 4 postów

Napisano 19 maj 2012 - 15:57

W grudniu (o zgrozo - na prezent pod choinke dla żony) kupiłem zestaw kina domowego. Nie była to żadna chińszczyzna tylko powiedźmy sprzęt ze średniej półki.

Po nowym roku pojawiła się pierwsza usterka - szuflada CD stanęła w połowie i nie chciała się ani otworzyć ani domknąć.
Poszło do naprawy na gwarancji do serwisu.

Raptem po 2 tygodniach od powrotu jednostki centralnej kolejna usterka - tym razem jeden głośnik zaczął "skrzeczeć". Ledwo się wykłuciłem ze sprzedawcom, bo wciskał, że za dużo czadu dawałem z głośników. Ponownie poszło do serwisu.

Już myślałem, że w końcu pech przestał mnie prześladować - a wczoraj kino po prostu się nie włączyło. Mam już dość ciągłego reklamowania - bo rozłączenie i spakowanie sprzętu jest męczące.

Po ilu naprawach mogę oddać sprzęt i domagać się wymiany? W sumie to chyba lepiej byłoby odzyskać pieniądze i kupić coś innego.

#2 Prawne.org
Prawne.org
  • Administrator
  • 14380 postów

Napisano 19 maj 2012 - 16:14

Nie ma przepisu, które określałby po ilu naprawach konsument może domagać się wymiany towaru na nowy. Taka informacja (prawo) może być wskazane w karcie gwarancyjnej. Może być zapisane - ale nie musi - bowiem to producent (gwarant) określa czy chce przyznać takie prawo kupującemu czy też nie.

Z opisanej sytuacji wynika, że powinieneś przy obecnej usterce domagać się do sprzedawcy (podkreślam - sprzedawcy, nie z gwarancji) - wymiany towaru na nowy wolny od wad na podstawie art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Art. 8 Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.


Należałoby wezwać pisemnie sprzedawcę do wymiany towaru na nowy - wskazując na to, że ilość wcześniejszych usterek wskazuje, że kolejna naprawa byłaby rażąco dla Pana niedogodna.

Nie ma natomiast możliwości od razu domagania się zwrotu ceny zakupu. Dopiero gdyby sprzedawca nie był w stanie ani naprawić ani wymienić sprzętu na nowy - wówczas byłyby podstawy do rozwiązania umowy i zwrotu ceny zakupu.

#3 Arnold21
Arnold21
  • Użytkownik
  • 4 postów

Napisano 22 maj 2012 - 10:49

Bardzo dziękuję za odpowiedź. A jeśli sprzedawca będzie się upierał, żeby jeszcze naprawić kino domowe to ile dni ma serwis na naprawę?

#4 Prawne.org
Prawne.org
  • Administrator
  • 14380 postów

Napisano 22 maj 2012 - 11:08

Jeśli ponownie będzie to naprawa gwarancyjna - to wówczas warunki gwarancji winny określać maksymalny czas naprawy.
Jeśli natomiast usunięcie usterki nastąpi przez naprawę po stronie sprzedawcy - to wówczas naprawa winna być niezwłoczna (nie da się niestety tego przeliczyć wprost na liczbę dni).





Podobne problemy prawne: Collapse


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Yandex.Metrica