←  Prawa konsumenta

Forumprawnicze.info

»

reklamacja (termin + przekazanie decyzji)

wojojuve - zdjęcie wojojuve 06 lis 2017

Dzień dobry,
Jako konsument zareklamowałem buty w sklepie 17.10.2017 (wtorek). Na druku reklamacyjnym, który podpisałem jest data, że odpowiedź nastąpi do dnia 02.11.2017 (czwartek). Dokładnie tego dnia otrzymałem telefon, że reklamacja została odrzucona. Chciałbym zapytać czy w związku z tym, iż reklamację rozpatrzono dopiero 16-tego dnia oraz poinformowano mnie w rozmowie telefonicznej, a nie na piśmie, czy mogę podważyć decyzję sklepu? Chciałbym nadmienić, iż druk reklamacyjny podpisałem z datą rozpatrzenia 02.11.2017, gdyż w danym momencie nie wiedziałem, iż obowiązuje termin 14 dni.

Odpowiedz

Prawne.org - zdjęcie Prawne.org 06 lis 2017

Pisemna forma złożenia jak i rozpatrzenia reklamacji jest jedynie dla celów dowodowych. Dozwolone jest więc złożenie reklamacji ustnie jak również udzielenie konsumentowi informacji ustnie co do jej uznania bądź nieuznania. 

 

Jeśli będzie Pan w stanie udowodnić, że reklamacja została złożona w innej dacie niż druk reklamacyjny - i faktycznie doszło do opóźnienia z jej rozpatrzeniem ponad 14 dni - to przyjmuje się, że reklamacja została uznana. Wówczas stosownie do swojego wcześniejszego żądania - domaga się Pan wymiany towaru na nowy, naprawy, obniżenia ceny lub też odstąpienia od umowy (o ile wada była istotna). 

Odpowiedz

wojojuve - zdjęcie wojojuve 06 lis 2017

Ok rozumiem, tylko co w sytuacji, gdy na druku reklamacyjnym jest data 02.11.2017 i rzeczywiście tego dnia otrzymałem telefon, ale jest to 16-ty dzień po złożeniu reklamacji? Czy zgodne z prawem jest wystawienie druku reklamacyjnego z terminem dłuższym i jeśli klient podpisze to wtedy rozpatrzeć w tym dłuższym czasie?

Odpowiedz

Prawne.org - zdjęcie Prawne.org 06 lis 2017

Liczy się data faktycznego zgłoszenia reklamacji. Problemem może być jednak udowodnienie, że reklamacja została złożona wcześniej niż data z reklamacji. Oczywiście praktyka wskazywania innej daty niż faktyczna data nie jest prawidłowa. 

Odpowiedz

wojojuve - zdjęcie wojojuve 06 lis 2017

To akurat jest łatwe do udowodnienia, gdyż na druku reklamacyjnym data złożenia reklamacji jest poprawna. Z druku reklamacyjnego: data złożenia: 17.10.2017 (wtorek), natomiast data rozpatrzenia: 02.11.2017 (czwartek). Kwestia tego, że druk podpisałem, czyli tak jakbym się zgodził na dany termin rozpatrzenia.

Odpowiedz

Prawne.org - zdjęcie Prawne.org 06 lis 2017

Przepraszam to źle zrozumiałem. Samo podpisanie się nie będzie stanowiło akceptacji dłuższego terminu. Z resztą orzecznictwo stoi na stanowisku, że przepisy konsumenckie są bezwzględnie obowiązujące - nie można ich więc samowolnie zmienić i to na niekorzyść konsumenta. 

 

Proszę wysłać im wezwanie, że w związku z przekroczeniem terminu na ustosunkowanie się do reklamacji wzywam Pan ich np. do wymiany towaru na nowy wolny od wad. 

Odpowiedz

wojojuve - zdjęcie wojojuve 06 lis 2017

Dziękuję za poradę :) Jeszcze mam tylko ostatnie pytanie. Chciałbym się upewnić, czy oby poprawnie zrozumiałem zapis w przepisach konsumenckich dotyczący terminu rozpatrzenia reklamacji. Tak, jak pisałem data złożenia reklamacji to 17.10.2017 (wtorek), natomiast data rozpatrzenia to 02.11.2017 (czwartek). W środę 01.11.2017 (czyli dzień przez rozpatrzeniem reklamacji) było święto Wszystkich Świętych. Domyślam się, że to był powód, dla którego wpisano datę rozpatrzenia na 02.11.2017, a nie 01.11.2017. Moim zdaniem data rozpatrzenia powinna być ustalona na 31.10.2017 (wtorek), ale nie jestem pewien, czy mam rację. Czy mógłbym Pana prosić o potwierdzenie czy mam rację?

Odpowiedz

adw. Łukasz Nysztal - zdjęcie adw. Łukasz Nysztal 06 lis 2017

Ma Pan rację.  Jeśli reklamację złożono 17.10.2017r to upływ terminu nastąpił z końcem dnia 31.10.2017r. Bez względu więc na fakt, że następny dzień był dniem świątecznym - to tego dnia byli już po terminie. 31.10.2017r winni albo powiadomić Pana o swojej decyzji bądź przynajmniej swoje stanowisko wysłać w tym dniu do Pana listem poleconym. 

Odpowiedz