Jak wypełnić e-deklarację bez wychodzenia z domu?

Między 15 lutego a 2 maja mamy czas na rozliczenie się z fiskusem. Taki obowiązek mają wszyscy obywatele, którzy w roku 2021 pracowali na terenie Rzeczpospolitej na zlecenie lub na etacie. e- deklaracja online wydaje się być wygodną opcją, która nie wymaga od nas samodzielnego rozliczenia się, uzupełniania skomplikowanej dokumentacji a nawet wychodzenia z domu. Jak wypełnić taką e-deklaracje bez wychodzenia z domu? Do kiedy należy to zrobić? Jakie błędy najczęściej popełniają podatnicy? W tym tekście postaramy się odpowiedzieć na najbardziej palące pytania podatników.

 

Jak wypełnić e-deklaracje bez wychodzenia z domu?

E-deklaracje online to nic innego jak rozliczenie się z fiskusem droga elektroniczną. Jedną z najbardziej przemawiających do obywateli zalet internetowej wersji PITu jest to, że w przypadku zwrotu jakieś kwoty Urząd Skarbowy ma na to dokładnie 45 dni.. W tradycyjnej wersji rozliczania się z PITem jest to nawet 90 dni.

 

Jak wypełnić e-deklaracje bez wychodzenia z domu? Pier będziesz potrzebował:

  • Twój numer PESEL (w przypadku osoby fizycznej),

  • numer NIP(w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej),

  • imię i nazwisko podatnika wypełniającego zeznanie podatkowe,

  • data urodzenia podatnika,

  • kwota przychodu za rok podatkowy 2020 lub wartość ,,0" w przypadku braku występowania zarobków dwa lata wcześniej od wypełniania deklaracji podatkowej.

Zeznanie podatkowe w formie elektronicznej można wypełnić w przypadku następujących PITów:

  • PIT-16,

  • PIT-16A,

  • PIT-19A,

  • PIT-0P,

  • PIT-28,

  • PIT-37,

  • PIT-36,

  • PIT-36L,

  • PIT-38,

  • PIT-39.

Aby wypełnić formularz na rządowej stronie gov.pl należy:

  • wejść w zakładkę e-Deklaracje,

  • wybrać interesujący Cię rodzaj podatku,

  • pobrać wskazany formularz,

  • sprawdzić poprawność danych i w razie nieścisłości wprowadzić poprawki samodzielnie,

  • po dokładnym sprawdzeniu dokumentu podpisać go podpisem kwalifikowanym lub odpowiednimi danymi autoryzującymi,

na sam koniec należy pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Najczęściej popełniane przez podatników błędy w e-deklaracjach online

Każdy może się mylić, jednak w tym przypadku pomyłka może kosztować Cię ogromny stres związany z wywiadem prowadzonym przez Urząd Skarbowy lub nawet karą grzywny wynoszącą do 720 stawek dziennych. Jakich błędów nie popełniać i na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Brak podpisu podatnika- upewnij się, że podpisałeś dokument lub przeszedłeś proces uwierzytelnienia danych,

  • Błędy w obliczeniach- upewnij się, że Twoje obliczenia dotyczące ulg są prawidłowe. Jeśli nie czujesz się wystarczająco swobodnie w takich działaniach, poproś o pomoc fachowca takiego jak księgowy.

Podanie błędnego numeru identyfikatora podatkowego- jest to bardzo poważny błąd, który może wprowadzić sporo zamieszania. Upewnij się, że poprawnie wpisałeś swój numer PESEL, lub w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, numer NIP.

Brak załączników do PIT-37- nie wysłanie załączników do PIT-37 może utrudnić pracę urzędnikom, którzy na pewno będą kontaktowali się w tej sprawie z Tobą celem sprostowania informacji.